-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)
-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:44154 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

چرا صيغه حلال است، آيا باعث رواج فساد نميشود؟

خداي تعالي بر طبق حكمت و مصلحت بالغه خويش، غرايز متفاوتي را در وجود انساني به وديعت نهاده است. وجود شهوت و غريزه حيواني در نهاد آدمي امري طبيعي و غير قابل انكار است. از ابتداي تاريخ تا به حال سه ديدگاه كلي در مواجهه با اين غريزه پديد آمده است:

1 - كمونيسم جنسي: بعضي را عقيده بر اين است كه بايد جلوي اين قوه را باز گذاشت و به افراد اجازه داد هر چه ميخواهند بكنند و در ارضاي قوه شهواني محدوديتي نداشته باشند. هر پسري ميتواند از صدها زن كام جويد و هر دختري ميتواند از دهها مرد بهره گيرد. اين ديدگاه طبق موازين تمام شرايع آسماني مردود است. و اصولاً اديان الهي يكي از محورهاي رسالتشان، دور نگاه داشتن مردم از شهوتراني است، هم چنين با اصول روانشناسي و نيازهاي روحي و معنوي و اساسي و بنياد خانواده و جامعه، نيز عقل و منطق سازگاري ندارد، اما مكاتب مادي كه در باتلاق فساد و پوچگرايي گرفتارند، تابع اين ديدگاه ميباشند.

2 - رهبانيت موقت: آيا به راستي انساني كه شهوت در درونش موج ميزند و در وجودش شهوت قرار داده شده است، اين سخن را ميپذيرد كه در صورت عدم وجود شرائط ازدواج دائم مدتي چند ساله رهبانيت پيشه كند و به ارضاي اين غريزه اقدام نكند؟! اين راه نيز فرضي بيش نيست و تحققش ممكن نميباشد، چرا كه دين مبين اسلام آن را نفي نموده است: ليس في امتي رهبانية. (1)

نيز با نياز غريزي كه خداوند در وجود انسان قرار داده است سازگار نيست. علاوه بر اين عوارض رواني و جسمي فراواني بر انسان وارد ميشود كه در كتب مربوطه بحث شده است.

3 - ازدواج موقت: وقتي بيبندوباري و رهبانيت موقت قابل قبول نيست، از ديگر سو ازدواج دائم براي برخي اشخاص به دلايل متعدد ميسور نميباشد، چه بايد كرد؟ وقتي دانشجويي به علت عدم امكان ازدواج دائم و نداشتن پول لازم و مسكن و ساير امكانات با فشار شهوت مواجه ميشود، چه بايد كرد؟ آيا سفارش به عفت و نگاهداري نفس براي همه آدمها كارساز خواهد بود؟

دين اسلام كه خاتم اديان الهي است، بايد راه حلي صحيح در اختيار نسل بشري قرار دهد و قانوني وضع نمايد كه مستلزم بي بند و باري نباشد، از ديگر رو نيازهاي غريزي انسان را به سادهترين صورت دفع نمايد. اگر گفتهايد ازدواج موقت باعث رواج فساد ميشود و عامل سوءاستفاده شهوترانان است، بايد گفت كه:

اولاً با توجه به سخنان گفته شده به هيچ عنوان عامل رواج فساد نميباشد، بلكه باعث روشمند شدن و قانونمندي ميشود. ازدواج موقت نيست كه در زمان حال موجب گسترش فساد در جامعه شده بلكه، بالعكس اگر اين مسئله مورد توجه قرار ميگرفت، از فساد و بيوبند باري و روابط آزاد و گسترده و بدون هيچ قاعده و قانون جلوگيري ميكرد، اگر به وضع جامعه نگاه كنيم، به خاطر مسائل بسياري از جمله موضوع اقتصادي، فرهنگي، بلوغ و اجتماعي و...

مسئله ازدواج دائم فراهم نيست اما روابط بي حد و حصر و بدون قانون اين همه گسترش يافته است.

ثانياً: چه قانوني سراغ داريد كه عدهاي از آن سوء استفاده نكنند؟ اصلاً سوء استفاده از قانون ربطي به اصل قانون ندارد و شرائط ازدواج موقت در مقايسه با ازدواج دائم بسيار سهل ميباشد كه به مواردي از آن اشاره ميكنيم:

1 - در ازدواج موقت مدت زندگي مشترك به طور موقت و با توافق زوجين تعيين ميشود و قابل كم و زياد شدن است. اين امر آزادي فراواني براي زوجين ايجاد ميكند.

2 - در ازدواج موقت مرد عهده دار مخارج روزانه و لباس و مسكن و ساير احتياجات زن از قبيل دارو و طبيب نيست مگر اين كه طرفين شرط كنند.

3 - در ازدواج دائم، خروج زن از منزل بدون اجازه شوهر جائز نيست، به خلاف متعه، كه زن آزاد است مگر اين كه شرط ضمن عقد شود.

4 - در ازدواج دائم، زن و شوهر از هم ارث ميبرند، ولي در متعه چنين نيست. پس ماهيت ازدواج موقت، بر سهولت و آزادي بيشتر است، حتي موقت بودن آن نوعي آزادي است. اساساً روح وضع متعه در اسلام به سهولت و آزادي برميگردد كه حقيقتاً بين همه مصالح جمع شده است. از سويي حريمها و حرمتها كاملاً محفوظ نگاه داشته شده و از سوي ديگر ضمن رعايت حقوق كامل طرفين، دفع غريزه جنسي را به همراه دارد. ميتوان گفت نياز جوامع امروزين به اين نسخه اسلامي بسيار بيشتر احساس ميگردد چرا كه با فاصله افتادن بين بلوغ طبيعي و بلوغ اجتماعي امكان ازدواج دائم فراهم نيست. زنان و مردان ميتوانند با رعايت شرايط شرعي متعه از اين طريق به كاهش غرايز اقدام نمايند و در هيچ گناهي واقع نشوند. براي ازدواج موقت حكمتهاي ديگري ذكر شده كه ميتوانيد به كتاب نظام حقوق زن در اسلام تأليف استاد شهيد مطهري رجوع نماييد.

پينوشتها:

1 - مستدرك، ج 8، ص 113.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.